Heissan! Samalla kun perjantaiaamuna ilmoille pamahti postaus meidän Save the Date -korttien kuorista, istuttiin me Jonin kanssa Helsingin Länsisatamassa autossamme odottelemassa laivaan pääsyä. Herätys viideltä, satamassa varttia yli kuusi ja laiva lähti seilaamaan kohti etelää puoli kahdeksalta. Himppasen väsytti ja sen kyllä näki naamasta ja kuuli juttujen tasosta ja holtittomasta höhötyksestä. Suuntana oli siis Tallinna ja suunnitelmana hakea vähän suun kostuketta hääjuhlaa varten.

Parin tunnin laivamatka hurahti nopskasti ransiksia aamupalaksi syöden ja kosmetiikkakaupassa shoppaillen. Miehelle löytyi parit dödöt ja mulle lähti yksi Victoria's Secretin body mist - kyllä, oon VS-koukussa. Ei sitä vaan käy kieltäminen. Siinä shoppailun lomassa käytiin vähän tutkailemassa juomien hintoja myös laivan TaxFree myymälässä ja todettiin, että helpointa ja järkevintä meille on hankkia kaikki maista eikä yhtä täältä ja toista tuolta.

Tallinna_1

Päästiin laivasta ulos aikas tasan kymmeneltä ja kaarrettiin parin sadan metrin matka SuperAlkon pihaan. Oltiin päätetty asioida SuperAlko Viinarannasta -myymälässä, joka sijaitsi osoitteessa Uus-Sadama katu 19/11. Se sijaitsee tosi lähellä D-terminaalia, ja vieläpä suoraan meidän varaaman hotellin takana. (Aika lailla vuosi sitten yövyin City Hotel Portuksessa, joka on suoraan D-terminaalia vastapäätä ja sinne päädyttiin nytkin, koska yö maksoi vain 40 euroa.. erittäin hyvä laatu noin matalaan hintaan nähden!)

Viinit ja viinat oltiin tilattu ennakkoon, ja oma tilaus olikin tosi helppoa käydä noutamassa ison "Tilaukset" -kyltin alta. Sinne ilmoitettiin oma nimi, meille annettiin kärry ja myyjä kanssamme tarkisti, että olihan siinä oikeat tuotteet, lasti maksettiin ja sittenpä lähdettiinkin kärryn kanssa autolle.

Koska ei oltu ihan varmoja kuinka paljon saadaan henkilöautoomme mahtumaan, ei oltu viitsitty tilata valmiiksi lavajuomia. Tuumattiin, että lastataan auto ensin näillä ja katsotaan sitten kuinka paljon tilaa jää. Yllättävän paljon tavallinen sedan -mallinen auto veti sisäänsä, enemmän kuin oltaisiin silmällä uskallettu arvioida. Toinen seikka, joka tulee kuitenkin auton lastaamisessa ottaa huomioon on paino, jonka autoon saa lastata. Meidän autoon sallittava kuorma on noin 500 kiloa, joten meidän ja meidän matkatavaroiden jälkeen lastia sai laittaa vielä rapiat 300 kiloa. Kun yksi kaljalava painaa 8 kiloa ja kuuden viinipulon laatikko 7,5 kiloa voi jokainen siitä laskeskella paljonko yksinään niitä saisi painon puolesta lastata. Aikas paljon.

Tallinna_2

Pari tuntia saatiin tähän shoppailuun, pakkailuun ja neljään kierrokseen SuperAlkossa kulumaan. Sitten suunnattiin hotelliimme, jossa iloksemme saatiin huone jo heti kahdeltatoista. Oltiin ostettu muutama yksittäinen skmppapullo maisteltavaksemme.. mutta koska muuan morsian oli unohtanut laittaa silmät päähänsä oltiin ostettu yhtä skumppaa kaksi samanlaista pulloa, vaikka tarkoituksena olikin testata saman merkin kuivaa ja puolikuivaa. Eipä siis auttanut kuin käydä vielä viides kerta SuperAlkossa, koska arveltiin tykkäävämme enemmän siitä puolikuivasta. Ja niin muuten kävikin.

Skumppamaistiaisten jälkeen käytiin vähän kävelemässä, lounastamassa ja ostamassa limpparia ja purkkaa kaupasta. Pienten tehonokosten jälkeen jaksettiin sitten laittaa itsemme illalliskuntoon ja lähdettiin syöpöttelemään vanhaan kaupunkiin. Päädyttiin aivan mahtavaan texmex -ravintolaan ja ollaan molemmat sitä mieltä, että se oli kyllä postitiivisin ravintolayllätys piiitkään aikaan. Kilisteltiin muutamat drinkit ja syötiin massumme täyteen. Fiilisteltiin yhteistä minilomaa ja hurjaa vauhtia lähestyviä häitä. Oli ihan huippukivaa.

Tallinna_3 Tallinna_4 Tallinna_5

Seuraavana aamuna oltiin kuitenkin lähdössä kotia kohti suhteellisen aikaisella laivalla, joten napattiin taksi hotellille hyvissä ajoin ja vetäydyttiin hotellin puhtaisiin lakanoihin juomaan limpparia ja mussuttamaan suklaata ennen unten maille vaipumista. Aamulla kurvattiin vain hotellin aamupalan jälkeen suoraan satamaan ja lähdettiin seilaamaan kotia kohti. Paluumatkakaan ei ollut turha, kun Joni meni voittamaan laivan bingon ja sai palkinnoksi suklaalevyn. Oi joi!

Suomen päässä lähdettiin huristelemaan heti kohti Turkua, sillä illalla sulhoa odottivat vielä pikkujouluriennot. Vaikka sunnuntaina väsytti molempia tolkuttoman paljon, oli tuo reissu kyllä silti kaiken sen väsymyksen arvoinen. Yhdessä seikkaileminen ja reissaaminen on vaan niin kivaa. Ihan sama vaikka reissu kestäisi vaan vuorokauden ja suuntana olisi vaan Tallinna. Yhdessä tekeminen ja meneminen antaa niin paljon enemmäin kuin reissaaminen ottaa.

Tallinna_6 Tallinna_7

Huomenna sitten omassa postauksessaan luvassa kuvaa ja listaa siitä, mitä ostettiin ja mitä vielä jätettiin seuraavaan kertaan. Tästä postauksesta tuli jo nyt hurjan pitkä, niin en viitsinyt sitä enää tähän lähteä ymppäämään. Halusin kuitenkin kertoa tästä reissusta myös enemmänkin kuin juomalistoina, sillä paljon enemmänkin se oli kuin vain viinanhakua. Yhteinen suunnitteleminen, ahertaminen, miettiminen ja häiden eteen tekeminen on meille ainakin puolet koko häähässäkän riemusta. Toki tämänkin reissun olisi voinut nähdä vaan väsyttävänä ajanhukkana, mutta jos sen haluaa nähdä yhteisnä tekemisenä ja pienenä pakona arjesta, niin saa siitä irti muutakin kuin väsymystä.